Kavaja - city of clay

Welkom in Kavaja, de geboorteplaats van ons aardewerk

aan de Adriatische kust en de uitlopers van de Albanese Alpen.

Deze kleine slaapstad in het centrum van Albanië is doordrenkt

van een verborgen, rijke geschiedenis vol erfgoed en keramiek.

Kavaja is gelegen langs de oude Via Egnatia,

de Romeinse heirbaan die Dyrrachium (nu Durres) met Constantinopel (Istanbul) en zelfs Jeruzalem verbond. Maar ook de plek waar Caesar door Pompei is verslagen, waar Kastrioti de Ottomanen tegenhield en waar de Illiërs hun oudste vestigingen hadden. 

DE GESCHIEDENIS VAN KERAMIEK EN AARDEWERK IN ALBANIË


KERAMIEK - EEN AMBACHT EN ERFGOED

In Albanië heeft keramiek een speciale betekenis en is het ambacht diep geworteld in de cultuur. Het maken van keramiek en het gebruik van aardewerk producten maken deel uit van het dagelijks leven en ook van de traditionele festiviteiten. Onze aardewerk collectie is geïnspireerd op deze rijke potterie cultuur. 

We zijn trots op het behoud van traditioneel vakmanschap en het doorgeven van eeuwenoude technieken aan toekomstige generaties.

In Albanië wordt de kunst van het pottenbakken van generatie op generatie doorgegeven, en we zijn vereerd om samen te werken met deze vakmensen.

Lees hier meer over de stad en ontdek de unieke charme van deze streek, de geschiedenis en mensen die de inspiratie vormen voor ons aardewerk.


Om een simpele reden was Kavaja een geliefde stopplaats op de Via Egnatia voor reizigers: vanwege de kwaliteit van het klei- en aardewerk, noodzakelijk voor het bewaren van water en etenswaren tijdens de langere tochten. De klei die in overvloed aanwezig is in de ondergrond van Kavaja heeft eeuwenlang ambachtslieden over de hele Balkan geïnspireerd om prachtige stukken te maken. De oudste aardewerken kruik uit de streek werd gevonden bij het graven van het fundament van onze woonblok, zelfs de Grieken leerden van de Albanese pottenbakkers hoe ze amforen moesten maken. Wandel door de charmante straatjes van Kavaja en je zult lokale ambachtslui overal uitgestald zien - momenteel zijn vooral de tinslagers nog actief aanwezig in het straatbeeld - of neem een kijkje in de verschillende werkplaatsen terwijl ze met zorg en precisie hun producten maken zoals aardewerk, olijfolie of tapijten.  De klei die in ons aardewerk wordt gebruikt, wordt rechtstreeks uit de omgeving gehaald, waardoor elk stuk een stukje van de geschiedenis en 'soil' van Kavaja met zich meedraagt. 

De oude potterie

Pictures of the old pottery in Kavaja during the communist period showing the huge production and high quality of the clayware.

Kavaja is een stad in Albanië die bekend staat om zijn lange geschiedenis van pottenbakken. Door de rijke kleigrond (een kilometers lange klei-ader die reikt van Helmas tot de witte kleiklif van Bardhor aan de zee) en het ambachtelijke vakmanschap van de lokale bevolking, had de stad een bloeiende pottenbakkers gemeenschap. In Kavaja worden al eeuwenlang traditionele aardewerk technieken gebruikt om prachtige en functionele stukken te creëren. Vandaag is de Kostrista familie als enige actieve pottenbakkerij overgebleven.

De lange armoede in het land en het communisme hebben helaas een zware impact gehad op kunst en cultuur. Het sluiten van de oude fabrieken had eveneens een grote impact. De stenen schoorstenen van de ovens tekenen nog steeds de horizon van het stadje, maar de gebouwen zelf zijn (mede door de aardbeving in 2011) verdwenen.


De gekende keramiek geschiedenis van Kavaja gaat terug tot de Ottomaanse tijd, toen de stad een belangrijk handelscentrum (Karavanserai)

was voor onder meer keramiek en aardewerk. Veel van de technieken en ontwerpen die vandaag de dag worden gebruikt, stammen nog steeds af van deze oude tradities. Het pottenbakken wordt van generatie op generatie doorgegeven, waardoor de kunst levend blijft in de gemeenschap.

In het Etnografisch museum van Kavaja en de Oude Potterij (Restaurant Poceria Vjeter) is hierover veel meer informatie terug te vinden, zoals oude collectie-stukken, historische vondsten en zelfs de catalogi van de fabrieken. 


In de oude fabrieken van Kavaja werd vroeger op grote schaal aardewerk geproduceerd. Deze fabrieken waren belangrijke economische spelers in de regio en voorzagen in de vraag naar aardewerk zowel binnen Albanië als daarbuiten. Hoewel veel van deze fabrieken vandaag de dag niet meer actief zijn, blijft de kunst van het pottenbakken voortleven in het werk van lokale ambachtslieden zoals de Kostista familie en: via Keramix.

Naast de rijke geschiedenis heeft de regio rond Kavaja ook opmerkelijke kleithermen, natuurlijke kleibronnen die sinds de oudheid als kuurbaden worden gebruikt:

de geothermische bronnen van Golemas, waar klei uit de diepte opborrelt.


Deze bronnen bevinden zich in het nabijgelegen, gelijknamige gehucht en maken deel uit van een ondergronds netwerk aan natuurlijke warmwaterbronnen in het gebied, zoals ook de Living Stone Hot Springs, een reeks zwavelbronnen net in de zee bij General Beach, met grote stenen afgebakend zodat je hier beschermd van de golven kan kuren. Het warme mineraalwater van deze bronnen wordt al eeuwenlang gebruikt voor therapeutische doeleinden en staat bekend om zijn helende eigenschappen.


Bij de bronnen van Golemas mixt het warme water zich met de kleilaag van de ondergrond, waardoor het als zuivere gietklei aan de oppervlakte komt.

Hierdoor ontstaan er witte, vulkaanvormige heuvels van slib en gestolde klei. Afhankelijk van het seizoen en de druk zijn er andere bronnetjes en geisers.

Een paradijs voor keramisten en een onwaarschijnlijk fenomeen.


In het landschap zijn verschillende oude 'badplaatsen' zichtbaar, wat er op wijst dat de plek door de lokale bevolking gebruikt werd gebruikt voor medicinale doelen en kuren. Er zijn greppels en poelen gegraven, waarlangs hier en daar schaaltjes met zeep staan. Iets verderop zijn dan weer antieke vondsten gedaan, wat insinueert dat in het Illyrische tijdperk reeds gebruikgemaakt werd van deze bijzondere plaats.

Het is een heel slecht bereikbare plaats, wat wellicht bijdraagt tot het behoud ervan.

Er zijn geen goede of berijdbare toegangswegen (tenzij off-road), te voet of per ezel.

Waar de klei-ader de zee raakt (bij White Cliffs Beach - Plazi ë Bardhe) zorgt de golfslag voor spiralen en worstjes van klei, door de rollende beweging van kleiblokken die door de erosie of na regenval de zee in spoelen. Dit vormt lange 'kleiwormen' op het strand.


The communist period

The industrial graveyards of the communist factories and workshops is still visible today and in huge contrast with the plain natural environment of the region. The clay hills are surrounding the city and it's 5 remaining chimneys.

De aardewerkproductie in Kavaja is meer dan alleen een ambacht of een bedrijf.

Het is een levenswijze, een culturele expressie, en een bron van trots en voldoening voor de ambachtslieden die erbij betrokken zijn en dit in leven houden door hun leven eraan te wijden.

Het is een tastbaar bewijs van de rijke geschiedenis en cultuur van deze stad,

en een duurzaam symbool van haar unieke karakter en identiteit.



POÇERIA E VJËTER

Poçeria e Kavajës was een fabriek die verschillende keramische producten produceerde, zoals serviesgoed, borden, vazen, keukengerei, enz.

In het begin lag de nadruk op de productie van bouwmaterialen zoals tegels, rioolbuizen, bakstenen, enz. Maar na verloop van tijd werd het productassortiment uitgebreid met drainagebuizen, sanitair, brandwerende materialen, enz.

In Tirana werd een deel van deze nieuwe industrie, de Cooperative of Poçeria 08, in 1957 omgevormd tot de Ceramic-Glass Factory met behulp van de Volksrepubliek Polen. Drie jaar later werd het omgevormd tot de Staatsindustriële Onderneming voor Keramiek. Dit besluit van de regering ging gepaard met sectorale verdeling, verdeling van productie volgens de principes van gecentraliseerde economie, en vervolgens decentralisatie van de dikwandige keramische productie door het openen van soortgelijke fabrieken in bijna elke stad in het land om aan de lokale behoeften te voldoen. Zo'n fabriek werd ook geopend in Kavajë. De Poçeria van Kavajë was een succesvolle onderneming in de productie van keramische producten en droeg bij aan de ontwikkeling van deze industrie in het land.


Ze werd opgericht door de vereniging van kleine ambachtslieden, die gespecialiseerd waren in de productie van keramische producten voor de lokale behoeften. In het begin produceerden ze alleen aardewerk en tegels met de hulp van drie meesters en een paar assistenten. Later, met de introductie van elektrische ovens, breidde het assortiment producten zich uit en verbeterde zowel de hoeveelheid als de kwaliteit. Als een van de eerste fabrieken in het land speelde het een belangrijke rol bij de productie van keramische producten op nationaal niveau en het leveren van deze producten aan plattelandsgebieden. Net als bij elke commerciële activiteit in het land, stelde de staat de prijzen vast voor de verkoop van keramische producten, vooral voor het basisassortiment. Als gevolg daarvan groeide de keramische productie tot wel tien keer in 1973 en in 1974 waren er 15 fabrieken in Albanië met een capaciteit van 252 miljoen tegels per jaar om te voorzien in de behoeften van de bouwsector. De groei van de bouwmaterialen industrie van 1950 tot 1980 werd geschat op 74,5 keer meer. Bovendien leidde het massale gebruik van keramiek in de bouwsector tot de oprichting van de Vuurvaste Materialen fabriek binnen de Metallurgische Combinatie in Elbasan, en later werd de keramiekfabriek geïntegreerd in de Metallurgische Combinatie in Elbasan. Dit zorgde voor een verdere groei en ontwikkeling van de keramische industrie in Albanië.

De introductie van nieuwe technologieën en investeringen in de sector zorgden ervoor dat de productiekwaliteit en efficiëntie verbeterden.

De keramische producten uit Albanië werden steeds meer gewaardeerd, zowel op nationaal als internationaal niveau.


De keramische industrie speelde ook een belangrijke rol bij het creëren van werkgelegenheid en het stimuleren van de economie in het land.

Fabrieken zoals deze boden werkgelegenheid aan duizenden arbeiders en droegen bij aan de welvaart van de regio. De groei van de keramische industrie had ook een positief effect op de bouwsector en de infrastructuurontwikkeling in Albanië. De beschikbaarheid van hoogwaardige keramische producten maakte het mogelijk om kwalitatief hoogwaardige en duurzame gebouwen en structuren te bouwen. Al met al heeft de keramische industrie in Albanië een belangrijke rol gespeeld bij de economische ontwikkeling van het land. Het heeft bijgedragen aan de productie, de werkgelegenheid en de infrastructuurontwikkeling, en heeft Albanië op de kaart gezet als een producent van hoogwaardige keramische producten.


De oude Poçeria is na herval door de huidige eigenaar authentiek gerestaureerd en huisvest het allerbeste restaurant van de streek.

Lashi heeft met veel oog voor detail en nog meer respect voor de geschiedenis van deze unieke plek een parel gecreëerd met link naar het verleden.

Binnenin kan je tal van authentieke stukken bewonderen, overal zijn er foto’s, boeken en zelfs catalogi van de fabriek. Hij weet zelf ontzettend veel van het verleden. In de tuin staan potten die vervaardigd zijn in de oude ovens, en het servies is gemaakt door de Kostrista familie, waarvan vele leden ooit in de fabriek werkten.  De stoofbordjes in de vorm van oude amforen die we nog mee in de oven hebben geladen,

zullen weldra de keuken in gaan en onze mijn tafel belanden volgende keer we met gasten culinair gaan genieten, in de Poçeria e Vjëter.

The chimney minaret

How a single man and his belief turned an industrial graveyard to a place for hope.

This minaret became a symbol for Kavaja.

" Every time I pass by the road close to Kavaja I admire the minaret done on an old factory’s chimney. One day I went to visit it.

I met the imam - Xhefar Skhodra. The minaret is the first part of his dream and he has put his life on it. With his persistence he managed to have the chimney transformed in a minaret, but he is still waiting for the second part of the dream: to build up a new mosque in the old building annex to the old smoke pipe. The terrain was a glaze factory during the communist time. Now is not even a ruin.


Only the big smokestacks remain isolated among the ruins. The all space has turned into a dumping ground and just some roma families live there in slums and shacks. Between the garbage and the ruins it is still possible to find big pieces of pane of glass here and there. Even a big mountain of glass waste as remembrance of yore, the past times were probably better. The imam Skhodra wants a big mosque in the center of all this. It is not a rare idea in this city, as poor as Muslim.


He claims that he was studying in El Cairo and even in Teheran, before finishing here in this great daydreaming project. At the moment he has just a 50 meter´s minaret. And so with his 83 years old he still climbs up to the top few times in day and from there call to the pray, singing without any loudspeaker. After the call he waves his hand from the top."

GESCHIEDENIS EN GEOGRAFIE - CULTURAL HERITAGE IN KAVAJA


De natuurlijke ontwikkeling van de ambachtelijke kunst in Kavaja begint in de 15e eeuw, maar archeologische vondsten dateren de nederzetting al in de prehistorie. Vele hiervan zijn te bewonderen in het museum van Durres of het etnografisch museum van Kavaja. De stad werd later een verblijfplaats voor oosterse en westerse reizigers die steeds meer in aantal toenamen. Kavaja staat bekend als een centrum voor metaalbewerking (tot op de dag van vandaag zin er tinslagers actief), zilverwerk, houtsnijwerk en vele andere ambachten. Echter, vanwege de beperkte professionele vaardigheden van de doorgaans ongeschoolde ambachtslieden konden de Albanese ambachtelijke producten niet worden beschouwd als een echte industrie omdat het ambachtelijk, manueel werk betrof. Tot de jaren ’30 deed de Albanees "alleen maar werk om te overleven". Misschien om deze reden besloot het Onderwijscongres van Tirana in 1929 diverse vakken op te nemen in het onderwijsprogramma die bijdragen aan de ontwikkeling van algemene vaardigheden in verschillende ambachten: papier snijden, het maken van mozaïeken, kartonwerk, boekbinden, textielwerk, houtsnijwerk, metaalbewerking, zilverwerk en kleiwerk / keramiek. 


Naast de landbouw, was de pottenbakkerij de tweede belangrijke bezigheid in de klei-rijke regio Midden-Albanië. In 1897 functioneerden er 10 bakovens voor het bakken van bakstenen en dakpannen, en 2 voor gebruiksgoed zoals kruiken, borden, kommen en bewaarpotten, in het Kavaja-gebied. Voor de productie van aardewerk hadden ambachtslieden het zichzelf gemakkelijk gemaakt door gebruik te maken van een draaiwiel dat werd aangedreven door een as, in tegenstelling tot het handmatige proces dat in andere delen van Albanië werd gebruikt. Van de late 19e eeuw tot het eerste kwart van de 20e eeuw domineerde het aardewerk van 17 Kavajaanse families de markten van Midden-Albanië vanwege de diversiteit, kleuren en glazuur. Ondanks het gebruik van vrij primitieve tafels en ovens, waren hun producten zeer divers, zoals potten, schalen en vooral kruiken, die, hoewel vergelijkbaar met andere Albanese regio's, opvielen door hun "harmonieuze en elegante" vormen en bloemmotieven. 


Er werden echter ook andere symbolen gebruikt om ambachtelijke werken te versieren, zoals de zon, sterren, kersenbloesem, slangen en tarwekorrels. Gedurende de eeuwen vermengden deze elementen zich met religieuze symbolen van de respectieve ambachtslieden. Zelfs de plaats waar de ambacht werd beoefend speelde een belangrijke rol bij het bepalen van de gebruikte elementen. Zo had de invloed van buitenlandse culturen meer invloed in steden dan in dorpen, maar de ambachtslieden hadden altijd een eigen stijl, vooral als het ging om steenbewerking. In het Kavaja-gebied werd aardewerk geproduceerd door 17 lokale families en dom ineerde keramiekproductie in de regio. De technieken en ontwerpen varieerden afhankelijk van de familie en de locatie, maar over het algemeen werden aardewerkstukken met de hand gevormd en vervolgens gedecoreerd met een combinatie van gegraveerde patronen, reliëfversieringen en glazuur. De meest voorkomende kleuren in het aardewerk waren blauw, groen en bruin, afkomstig van natuurlijke pigmenten en glazuur.  De motieven op het aardewerk werden vaak geïnspireerd door de natuur, zoals bloemen, bladeren, vogels en dieren. Religieuze symbolen, zoals kruisen en iconen, waren ook populair.


Misschien heeft deze concurrentie de ambachtslieden met gemeentelijke vergunningen gestimuleerd om over te stappen naar werkplaatsen voor de productie van aardewerk in 1936, gevolgd door anderen, die doorgingen tot na de tijd van de LDB (Lidhja Demokratike e Bashkësisë - Democratische Partij van de Unie) tijdens het communistische regime, toen ze werden geïntegreerd in de ambachtencoöperaties. Desalniettemin komen de gegevens over het aantal pottenbakkers in Kavaja vóór de LDB niet met elkaar overeen.

Als erfgenamen van een van de vroegste Europese volken die met ijzerwerk werkten, bleven mannen zich bezighouden met metaalbewerking, voornamelijk door geïmporteerde Italiaanse vaten te imiteren. Deze metaalbewerkingsvaardigheden beperkten zich echter tot het produceren van blikken voor voedseltransport, maar waren bekend om hun klokken voor vee. In de LDB-tijdperk kreeg de metaalbewerking in Albanië, inclusief ijzer, koper en zilver, een boost en nam de aandacht voor keramiek langzaam af.

In de jaren '50 van de 20e eeuw bevonden de werkplaatsen en smederijen van metaalbewerkers zich op dezelfde locatie. Potten, schalen en andere aardewerkproducten werden opgeslagen in een aardewerk depot (deels bewaard gebleven tot op heden) aan het einde van de communistische periode. De keramiekproductie in het Kavaja-gebied was voornamelijk gericht op de lokale markt, maar er waren ook enkele exportmogelijkheden. In de jaren 1930 werden er zelfs pogingen gedaan om de keramiekproductie te moderniseren en te mechaniseren, maar deze waren niet erg succesvol.


Al met al speelden zowel de tapijt- als de keramiekproductie een belangrijke rol in de ambachtelijke tradities van het Kavaja-gebied. Ze waren nauw verbonden met de lokale cultuur en levensstijl, en vormden een bron van inkomsten en trots voor de ambachtslieden en hun gemeenschappen. Ondanks de beperkte beschikbaarheid van gegevens over deze ambachten, blijven ze een waardevol onderdeel van het culturele erfgoed van Albanië.

Scherm­afbeelding 2023-12-20 om 21.35.54
unsplash_-aebrWVmr80
Scherm­afbeelding 2023-12-20 om 21.45.52
IMG_7174
unsplash_ZSgWcW70cTs
IMG_7129
IMG_7146
unsplash_bewql7eEL0A
unsplash_is21tqulUMk
unsplash_8DswAHvACyc
IMG_7160
unsplash_RB9YcXSAv2g
unsplash_6MJ0jtzIjZs
IMG_7161
unsplash_Q2MOvf4IZY8
unsplash_r_b9KWGWOo0
4C48BB78-D42B-4ADA-B1CA-F237505A326E___serialized1
unsplash_vUHYwZnkm84
unsplash_aIJmMwkuzQ4
Scherm­afbeelding 2023-11-23 om 20.30.34

The work of Kostrista is timeless.

Serving our food in the old pottery in these traditional plates is just perfect.


- Lashi, Poçeria e Vjëter, Kavaja

We make our pizza's with passion and by old traditional recepies, so we serve them on plates with the same values.


- Gonit,  Piçeri Taverna, Kavaja

In de recentere jaren van het socialistische regime werd de productie van keramiek en glasvezel gewaardeerd op 142 miljoen lek, wat ongeveer 0.9% van de industriële sector vertegenwoordigde. De ontwikkeling van deze industrie werd mogelijk gemaakt door het uitwisselen van praktijken met de beste bedrijven in het land en specialisatie in het buitenland, voornamelijk in voormalige landen van Zuidoost-Europa en het Midden-Oosten.


Jonge werknemers in de keramiek-, glasvezel- en later de koperindustrie volgden voordat ze in elk vakgebied werden aangenomen trainingen van 3-6 uur, waarbij ze zich alleen specialiseerden in een specifiek proces. Deze uitbreiding van capaciteit en productassortiment werd mogelijk gemaakt door lokale materialen, die overvloedig aanwezig waren in Albanië en al sinds het begin van de 20e eeuw bestudeerd werden. In de regio rond de stad Kavaja werden ook gips-albast werken bestudeerd, die al eeuwenlang door lokale ambachtslieden werden gebruikt, waarbij ook materialen werden uitgewisseld met ambachtslieden uit andere gebieden.


Van middelbare scholen tot hoger onderwijs werd de kunst van keramiek bestudeerd aan onderzoeks- en wetenschappelijke instellingen die zich langzaam in Albanië ontwikkelden. Deze instellingen besteedden aanzienlijke aandacht aan de studie van volkskunst, met als doel het moderniseren ervan binnen de tijdgeest.

Keramiekproducten, zoals waterkruiken, waren kenmerkend voor de regio Kavaja en begonnen te worden gerealiseerd met nieuwe ontwerpen van de speciaal opgerichte instituten, inclusief de Etnografische Sector binnen het Instituut voor Geschiedenis. Na verloop van tijd begonnen ambachtswerken zich te onderscheiden door patriottische motieven, uitgedrukt door symbolen zoals de adelaar, de vlag, rode en zwarte kleuren, enz. Hoewel deze motieven eruitzien alsof ze eeuwenoud zijn, was hun introductie in het ambacht volledig gericht op de ideologie van het totalitaire systeem, dat streefde naar het creëren van een nieuwe "socialistische inhoud en nationale vorm" van volkscultuur.


De communistische staat investeerde zwaar in het creëren, verspreiden en documenteren van deze nieuwe cultuur. Dit werd weerspiegeld in de creatie van series van zware producten in verschillende stijlen, inclusief beeldhouwwerken, sieraden en souvenirs. Gestileerde figuratieve elementen zoals sterren, geweren en draperieën werden steeds meer aanwezig, terwijl oude decoratieve elementen werden verdrongen naar de randen van de werken, gebruikt als omlijsting of achtergrond voor nieuwe elementen. In het geval van Kavaja werden de waarden van deze nieuwe producties duidelijk in een tijddocument. De motivatie voor ambachtelijk werk op nationaal niveau heeft geleid tot de opening van verschillende kunstenaars tentoonstellingen met focus op keramiek en glaswerk. Over de werken van de in die periode opgerichte ondernemingen in Tirana, Kavaja, Korçë, enz., werd in 1962 een zeer grote nationale overzichtstentoonstelling gehouden. Op deze manier namen traditionele objecten een plaats in naast hedendaagse objecten die werden geproduceerd door keramiekkunstenaars en anderen. Veel van deze stukken zijn momenteel terug te vinden in het Historisch en Etnografisch Museum.


Hoogtepunt van deze ontwikkeling was de oprichting van het Etnografisch Museum van Kavaja, dat in 1971 werd geopend. Traditioneel waren de keramische werken uit Kavaja vazen van verschillende maten en vormen, waarvan de vormen als klassiek werden beschouwd, beïnvloed door oude keramiek. Door diverse beelden die in de zomer van 1961  door onderzoekers zijn verzameld en over die tijdspanne werden vastgelegd te vergelijken, kan worden opgemerkt dat sommige objecten van dikker keramiek zijn overgebleven, terwijl andere, zoals kegelvormige bewaarpotten, klassieke wijnamforen, etc. steeds zeldzamer worden geproduceerd. Over het algemeen ontbreken enkele potten die specifiek werden geproduceerd voor bepaalde functies, zoals het bewaren van olie, het maken van boter, het bewaren van water of voor voedsel. Een reden voor het verlies van sommige van deze potten is de verandering in levensstijl, natuurlijk bepaald door de economische ontwikkeling. Zo werden de keramische werken uit Kavaja in de loop der jaren verheven van ambachtelijk tot artistiek keramiek, wat resulteerde in een prominente plaats in de eerste pagina's van albums over “volkscreativiteit” uit 1960. Dit succes was het gevolg van de voortdurende vraag naar hogere esthetische en technische normen in alle ambachtelijke producten. Als gevolg hiervan werden in 1973 twee nieuwe “productie lijnen” geopend in de keramische en steenindustrie van Poçeri in Kavaja.


Deze toegenomen aandacht voor de kunst van keramiek is het best te zien in de "Catalogus 1979" van het Keramische Producten Bedrijf van Kavaja. Op de 32 pagina's van deze catalogus, met 29 kleurenfoto's, worden ongeveer 145 verschillende producten gepresenteerd - voornamelijk decoratief. Ongeveer 22 werken zijn gemaakt van albaststeen, uitgehouwen in de desbetreffende afdeling van dit bedrijf, terwijl de rest behoort tot artistiek keramiek dat in verschillende vormen is gegoten en gerealiseerd met verschillende ontwerpen en kleuren, waarbij aardetinten domineren, evenals een sterke glazuur. Echter, kunstonderzoekers waren niet altijd tevreden met het esthetische niveau van de artistieke keramiekproducten. Ondertussen werden in Vlora, naast decoratieve objecten met gieten, voornamelijk dikke aardewerk of beschilderde terracotta geproduceerd, evenals in de Fabriek van Korça, terwijl de producten uit Tirana werden gepromoot als meer artistiek gerealiseerd en een breder scala hadden, met decoratieve diensten, medaillons, enz. De brede inclusie van keramiek als decoratief element in architectuur in de jaren 1980 leidde tot de oprichting van het Bedrijf voor Decoratieve Bouwmaterialen in Kavaja in 1987. De fabrieken sloten definitief hun deuren in 1996 en 2003. Grootte werkloosheid, armoede en leegstand waren het directe gevolg.

De meeste gebouwen zijn afgebroken, bouwmaterialen waren schaars en gegeerd goed. Delen van de grote ovens zijn bij Kostrista terecht gekomen. 

Van de grote fabrieken blijven de kenmerkende schoorstenen overreind die de 'cityscape' van Kavaja mee tekenen en de stad zo herkenbaar maken.

The birthplace of our masterpieces 

unsplash